torsdag den 9. februar 2012

Respiratoriske infektioner

Fra i går og til og med i morgen har/skal jeg være på arbejdspladsen med respiratoriske infektioner. Det er rigtigt spændende her arbejdes primært med ekspektorat men også skyl fra lunger og spyt. Jeg har set hvordan de modtager prøverne. De starter med at se på prøven hvis der nogle former for forurening i (mad rester), afvises prøven. Dernæst bliver ALLE prøver gram farvet og Auramine farves.

Auramine er en farvning som bruges for at screene for M. Tuberkulose.Jeg ved ikke om man gør det der hjemme i Danmark men jeg er lidt overasket over at man her udføre det på alle prøver og ikke kun på dem hvor der står det skal udføres. Hvis en Auramine prøve er positiv skal den efterfølgende Zeihl Neelsen farves for at bekræfte at prøven er positiv.

Gram farvningen laves for at se kvaliteten af prøven og om der er noget af arbejde med, hvis prøven er fuld af epitel celler, bliver den ikke undersøgt yderligere. Hvorimod hvis den er med leukocytter, vil man arbejde videre med den. De kigger også på om den er Gram negativ eller positiv

Efter Gram farvningen bliver præparatet sået ud på en blod agar plade og en "chokolade plade" (NB: der er ikke chokolade i, den er bare chokolade brun  hehe ) Dagen efter kan pladerne aflæses og komme til videre behandling. Men det ved jeg ikke noget om, for der har jeg ikke været endnu.

Jeg har også set hvordan men undersøger på M. Tuberkulose på en anden måde end screenings testen. Her bliver prøven tilsat en dekontaminerende opløsning som eftersigende dræber næsten alle bakterier undtagen M. Tuberkulose det skal stå  i 15 min hvorefter det skal centrifugeres. Alt undtagen bundfald fjernes og det opsamles 0,5ml af dette til dyrkning i Lowenstein- Jensen medium. Her kan de eventuelle tilstedeværende bakterier så ligge og hygge sig i op til 45 dag før den aflæses og patienten kan få svar.

Det er hvad jeg har set end til nu og hold nu op hvor er arbejdsstillinger og arbejdsmiljø ikke noget man går op i hernede. Begge farvninger foregår midt i det hele uden stinkskab (og det kunne der nu nok være brug for) men håndteringen af prøverne sker dog i stinkskab. Samtidig er her vildt meget larm, de håber ret meget og nogle gange bliver jeg lidt i tvivl om hvorvidt de om lidt ryger lige i totterne på hinanden. Men de er nu rigtigt søde så det tror jeg nu ikke. De vil så gerne hjælpe os men sproget er lidt et problem, men altså længe leve googletranslate og så er vi efterhånden blevet ret gode til "gæt og grimasser" samt "tegn og gæt"

Gode links - som da er et besøg værd


http://bacteriainphotos.com/
www.microbiologyinpictures.com

1 kommentar:

  1. Respiratoriske infektion, tror jeg da nok lige, men det jo snart længe siden, jeg havde den (nålen du ved)
    Nå ja men kan du huske Eropa ca. 1920 tuberkulose patienter blev lagt i telte uden for hospitalerne, hvor man så faktisk bare ventede på de døde, nø undskyld side spring. håber alt forsat er vel

    SvarSlet